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"Dream droppings"
Gallery Cellar, Tokyo
October 23 [Sat] - November 13 [Sat], 2010 closed on Sundays, Mondays, National Holidays
12:00 - 18:00
Reception October 23 [Sat] 17:00 - 19:00

「夢ふん」
ギャラリーセラー、銀座
2010年10月23日 (土) 〜 11月13日 (土) 日/月/祝日 休廊
12:00 〜 18:00
レセプション 10月23日 (土) 17:00 〜 19:00










Text from Matsufuji Koichi “Dream droppings” at Gallery Cellar in 2010.

Koichi Matsufuji is an artist who uses glass for his works. His delicate sensitivity, which identifies clear glass with messages or stories, is particularly noteworthy in his work. This time, Matsufuji worked on birds in a cage. The bird, which has wings to fly in the sky and has abilities that are far beyond human, has been traditionally recognized as a symbol of happiness or freedom. Furthermore, the bird in a cage contains various metaphors, as a trapped figure being deprived of its innate characteristic to fly. In a society we are living, our lives are constructed in the segmentalized, neatly arranged framework, and in this restrictive framework there is always comfortlessness accompanied. However if, taking down all such framework, we were to be thrown out to the natural situation where there is no restraints or constraints like a newborn baby, I wonder we might probably be at a loss and escape back into the framework. Freedom is after all an idealized concept created by human being as an escape from reality. The fragile little glass birds are as if they embodied the intangible “freedom,” a creation of human fancy. On the other hand, if we focus on the bird individually, the pretty figures with their own different poses make us think we can hear their pleasant voice. This is the evidence that an individual character exists even in a restrained body. The cage represents the body, whereas, the bird represents the soul in the body; the ancient rendering here lightly stands out with a fresh sense through the transparent glass.
The colorful bird droppings accumulated in the bird cage represent the debris of dreams or hopes. In comparison with the little birds made of transparent glass, these debris of dreams or hopes have a strong presence and seem sorrowful yet shine like jewels; this is because a side of reality distinctly appears there. What gives out even more vivid reality is the bird cage. The mass-producted and ready-made bird cage, which had been found at a market in Hong Kong, clearly shows the social structure or inwardness of the reality in contrast with the birds or their droppings that are the creation of the artist.
When working on a piece using glass, Matsufuji sometimes uses water-color or oil paintings as well to enhance the imagery further. The reason is that he can let his imagination fly more freely, without the restriction of materials or techniques, in a painting more so than in a sculpture. In the oil painting he showed me in his atelier, the glass particles that represent the debris of dreams or hopes have become sparkling stars and white birds are flying in circles in the dark space that represents the universe. As the source of life, the universe is an important theme of Matsufuji's baby-shaped work. Where are the birds heading to, while they are in the truly free, vast space that brings them to the source of life? The light of hopes or dreams will illuminate their direction.

Miki Mori
Curator, Aichi Prefectural Museum of Art



2010年 松藤孝一「夢ふん」展のカタログより

松藤孝一はガラスを素材に用いて制作する作家である。硬質で透明なガラスをメッセージや物語と重ね合わせる繊細な感覚こそ、彼の作品の特筆すべき点である。今回松藤が取り組んだのは、鳥かごの中の鳥。翼を持ち、空を飛ぶという、人間には到底及ばない能力を持つ鳥は、古くから自由や幸福の象徴として表現されてきた。さらに鳥かごに入れられた鳥は、飛ぶという本来の特性を奪われ、拘束された存在として、様々な比喩を含む。私たちが生きる社会では、細分化され、整然と整えられた枠組みの中で人間の生活が構築され、この限定的な枠組みにおいては常に不自由さが付きまとう。しかしそうした枠組みを全て取り払い、赤ちゃんのように生まれたままの自然な、束縛も強制もない状態に放りだされてしまったら、きっと私たちは戸惑い、元の枠の中に逃げ込んでしまうのではないだろうか。自由とは結局現実からの逃避として人間が生み出した理想的概念である。ガラスの儚げな小鳥は、人間の空想の産物である捉えどころのない「自由」を体現しているかのようだ。しかし個々の小鳥に注目するなら、思い思いの姿勢をとっていて、そのかわいらしい姿からは、心地の良い鳴き声が聞こえてきそうである。束縛された身でも、個性は生きている証だ。肉体を鳥かごに、対してその内にある魂を鳥にたとえてきた古くからの表現が、ここでは透きとおるガラスを通して新鮮な感覚で軽やかに立ち上がる。
鳥かごに蓄積されたカラフルな鳥糞は、夢や希望の残骸を意味する。透き通るガラスで作られた小鳥に比べ、この夢や希望の残骸が存在感を持って、せつなくも宝石のように輝いているのは、そこに現実の側面がありありと浮ぶからだ。さらに生々しいリアリティを放つのは、鳥かごである。香港の市場で見つけたという大量生産された既製品の鳥かごは、鳥や鳥糞といった作家の創造物との対比において、現実の社会構造や精神性をまざまざと見せつける。
松藤はガラスを用いて制作するとき、同時に水彩や油彩画においてイメージを膨らませることがある。立体に比べ、平面のほうが素材や技法に縛られず、想像を自由に羽ばたかせることができるからだ。アトリエで見せてもらった油彩作品では、宇宙をイメージした暗い空間の中で、夢や希望の残骸であったガラスの粒が星となって輝き、白い鳥たちが円を描くように飛んでいる。宇宙は生命の根源として、赤ちゃんをかたどった松藤の作品の重要なテーマである。生命の根源へと回帰させる、真に自由な広大な空間にあって、鳥たちはどこに向かうのか。その行く先は希望や夢の光が照らしてくれるだろう。



愛知県美術館学芸員 森美樹

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