The Brimming Universe
Aichi Prefectural Museum of Art, exhibition room 6
October 17 - December 23, 2008

湛える宙
愛知県美術館 展示室6
2008年10月17日 〜 12月23日

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Photo by Yoshihiro Kikuyama
撮影 菊山義浩


Photo by Yoshihiro Kikuyama
撮影 菊山義浩







Text from Matsufuji Koichi “The Brimming Universe” at Aichi Prefectural Museum of Art in 2008

Glass Baby

Pale Memory
After being removed from the mold, the surface of the glass is carefully polished, slowly revealing the body of a baby. This process is a precious opportunity for Matsufuji to talk with his artwork. As the process continues, his childhood memories begin to overlap with the image of his artwork. For instance, one of his past works included a baby with cranes flying out from its mouth. It is a work that connects Matsufuiji's birthplace of Nagasaki with a message entrusted to the cranes. This time butterflies fly around the baby. It arises from a peaceful and happy childhood memory in which butterflies were flitted around him in a field of rape blossoms. Although the outline of the translucent glass is initially dim, as his memories pile atop one another, the figure gradually begins to emerge.

The Universe: the brimming spring of life
The surface of the baby's body is finished in ground glass, stretching like a thin membrane brimming with light from the inside as if filled with water. It is the spring of life, never running out, but springing eternal. This seamless vitality forms a universe in the shape of a baby. The space where the babies are placed is as soundless, cool and mysterious as a mother’s womb carrying a baby. Then, silvery butterflies perch on the baby, as if resting their wings in an oasis to draw nectar from a flower, after which they flitter in the air, putting their short and fragile lives into a rhythmical dance. Babies and butterflies have opposite characteristics, such as stillness and motion, eternity and instance, earth and space. Their bipolar nature countervails in a fine balance, filling the space with a comfortable tension.

Enlightened gaze
When most people picture a baby, they often think of it sleeping peacefully, or smiling with sparkling eyes, don't they? A baby created by Matsufuji is far from that image. The chubby outline of his baby is real, however its cold facial expression with narrow eyes is purely celestial like Buddha. It is based on the research into the modeling of Buddha statues Matsufuji undertook when he began his work on the baby. In the New Collection of Ancient and Modern Poems, there exists a poem “Soko kiyoku kokoro no mizu wo sumasazu wa ikaga satori no hasu wo mo mimu. (Unless the bottom of your heart is clear, how can people find a lotus of enlightenment? )” Perhaps a baby brimming with translucence embodies eternal truth.

Matsufuji breathes life into the baby overlapping a translucent image of glass with his own memory and imagination. Let's open our eyes. We can hear the baby's small, gentle breathing.

Miki Mori
Curator
Aichi Prefectural Museum of Art



2008年愛知県美術館テーマ展 松藤孝一展「湛える宙」のパンフレットより

ガラスの赤ちゃん

あわい記憶
型からとったガラスの表面を丁寧に磨きながら、赤ちゃんの体を少しずつ成形していく。この作業は松藤にとって作品と対話する大切な時間だ。作業を進めるうちに、松藤自身の幼い頃の記憶が作品のイメージとオーバーラップする。例えば過去に口から折鶴が飛び出す赤ちゃんの作品があった。松藤の出生地である長崎と、折鶴に託されるメッセージが結びついた作品である。また今回の作品では、赤ちゃんのまわりを蝶が飛び交う。それは幼い日に菜の花畑で、彼のまわりを蝶たちがひらひらと舞った、和やかで幸せな瞬間の記憶から生まれたものだ。半透明なガラスの輪郭はおぼろげであるが、彼のあわい記憶が重ねられることで、ゆるやかに像を結ぶ。

宇宙:湛える生命の泉
表面をすりガラスのように仕上げられた赤ちゃんの体は、まるで薄い膜を張り、その内側に光を湛え、水で満されているようだ。それは尽きることのなく永遠に湧き続ける生命の泉。この果てしない生命感が、赤ちゃんという一つの宇宙を形成している。さらに赤ちゃん数体が配された空間は、赤ちゃんを包む母体のように、静かで、冷たく、神秘的である。そして銀色に輝く蝶は、オアシスで羽を休め、花の甘い蜜を吸うがごとく、赤ちゃんの体に留まり、そしてまた、つかの間のはかない命をリズムに富んだダンスに代えて、宙を舞う。赤ちゃんと蝶は、静と動、永遠と刹那、地と宙といった相反する性質を持ち、その二極は絶妙なバランスで拮抗し、空間に心地よい緊張感をめぐらせる。

悟りの眼差し
一般的な赤ちゃんのイメージは、安らかに眠っていたり、キラキラした瞳で笑いかけたりするものではないだろうか。松藤の赤ちゃんは、そうしたイメージからは遠い。ふっくらとした輪郭は赤ちゃんそのものだが、瞳を細めた冷ややかな表情は悟りの境地に至ったように清く神々しい。それは松藤が赤ちゃんを制作し始めた頃に、仏像の造形を研究したことに由来するのかもしれない。新古今和歌集のなかに「底清く 心の水を澄まさずは いかが悟りの蓮をも見む」という歌があるが、透明感を湛えたガラスの赤ちゃんは、永遠の真理を体現しているのかもしれない。

松藤はガラスの透明な像に自らの記憶や想像を幾重にも重ね、赤ちゃんに命を吹き込む。
耳を澄ませてみよう、赤ちゃんの小さな優しい息づかいが聞こえるだろう。

愛知県美術館学芸員 森美樹

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